سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جدال تدبیر را ویران کند . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

قهوه را از کی دم کردند؟

 

نخستین باری که بشر از قهوه لذت برد آن را بدون دم کردن مصرف می کرد. قرنها قبایل افریقای شرقی میوه درخت قهوه را به عنوان غذا می خوردند. آنها آن را در ماهیتابه بو می دادند و یا با روغن حیوانی همچون یک غذا آماده اش می کردند.

نخستین بار درخت قهوه در کفا ایالتی در جنوب غربی حبشه یافت شد. ظاهرا نام قهوه نیز از همین ایالت گرفته شده است.(این دو وازه را با هم مقایسه کنید کفا و کافی) در قرن چهاردهم میلادی بازرگانان عربستان به کفا آمدند و با دانه های قهوه آشنا شدند و آن را به یمن بردند و کشت کردند.

در یمن کشت قهوه گسترش یافت. مسلمانان که از نوشیدن شراب منع شده بودند قهوه  جایگزین آن کردند.

در اواسط قرن پانزدهم می لادی نوشیدن قهوه از یمن به مردم مکه رسید و از آنجا به بغداد قاهره دمشق و دیگر نقاط را نیز فرا گرفت. از سال 1511 در قاهره قهوه خانه های باز شدند که مردم در آن ها می نشستند و با نوشیدن قهوه لحظاتی را خوش می گذراندند.

اما در اروپای غربی نخستین بار به سال 1615 بود که مردم قهوه را شناختند. ورود قهوه به آنجا هیجانی بر انگیخت و بسیاری از مردم با نوشیدن آن مخالف بودند چون می پنداشتند که انسان را مسموم می کند. با وجود این قهوه خانه ها بر پا شدند و مردم انگلیس آنها را بخشی از زندگی اجتماعی خود تلقی کردند.

قهوه خانه ها به قدری مملوّ از جمعیت شدند  که جرج دوم پادشاه انگلیس ترسید در این مکانها بر ضد دولت توطئه هایی طرحریزی شود از این رو دستور داد همه آن ها را ببندند. اما چه فایده که قهوه آن قدر طرف دار پیدا کرده بود که شاه مجبور شد این ممنوعیت را لغو کند و در نتیجه قهوه خانه ها دوباره دایر شدند.

 

پایان

نوشته کامپیوتری _ سید مصطفی سیدی

بر گرفته از کتاب _ به من بگو چرا ج 10     




سید مصطفی سیدی ::: پنج شنبه 87/6/21::: ساعت 8:14 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 22


بازدید دیروز: 108


کل بازدید :981246
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<