سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز داد بر ستمگر سخت‏تر است از روز ستم بر ستم بر ، . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

گواتر چیست؟

 

در جلوی حنجره شما غده ی مهمی جای گرفته است که تیروئید نام دارد. این غده ید لازم دارد تا بتواند کار خود را خوب انجام دهد.

بدن به مقدار ناچیزی ید نیاز دارد ولی همین مقدار اندک بسیار برای بدن ضروری است زیرا  در تشکیل هرمون ها و تنظیم فرایند سوخت و ساز نقش عمده ای بازی می کند و بر اعصاب نیز تاثیر می گذارد.

غده تیروئید در معرض بیماری های گوناگونی قرار دارد که متداول ترین آنها گواتر یا غمباد است. گواتر در مناطقی بروز می کند که خاک آنجا ید به حد کافی ندارد.

مثلا در مناطق کوهستانی که ریزش باران زیاد است بر اثر شست و شوی خاک ید از آن زدوده می شود. آنگاه گیاهانی که در این مناطق می رویند و به گونه مستقیم یا غیر مستقیممنابع غذایی را فراهم می آورند نمی توانند به مردمی که از آنها تغذیه می کنند به حد کافی ید برسانند.

غده تیروئید در کسی که گواتر دارد بزرگ می شود تا باتولید هرمون بیشتر کمبود ید را جبران کند. البته این گونه تلاش تیروئید گاهی موثر است و گاهی هم بی فایده. چون این بستگی به مقدار یدی دارد که در هر صورت تهیه می شود و به تیروئید می رسد. حالا اگر در موردی ید هرگز به بدن نرسد از بزرگ شدن غده تیروئید هم کاری ساخته نیست.

جالب اینکه مقدار ید مورد نیاز بدن بسیار اندک است. برای تمام بدن تنها 02/0 گرم یعنی فقط دو قطره ید کافی است و نیاز روزانه بدن حتی از این کمتر است زیرا ید موجود در بدن به توالی و چند بار مصرف می شود.

در برخی کشور ها قانون ویزه ای اجرا می شود که افزودن ید به نمک طعام را لازم می شمرد. بنابراین چون شما یک قوطی نمک از خواربار فروشی می خرید می بینید روی آن کلمه (ید دار) چاپ شده است.

 

پایان

نوشته کامپیوتری _ سید مصطفی سیدی

برگرفته از کتاب به من بگو چرا ج 10




سید مصطفی سیدی ::: دوشنبه 87/6/25::: ساعت 10:45 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 15


بازدید دیروز: 117


کل بازدید :981131
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<