سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید مردى دنیا را نکوهش مى‏کند فرمود : ] اى نکوهنده جهان ، فریفته به نیرنگ آن ، به ژاژهایش دلباخته و به نکوهشش پرداخته . فریفته دنیایى و سرزنشش مى‏نمایى ؟ تو بر دنیا دعوى گناه دارى ، یا دنیا باید بر تو دعوى کند که گنهکارى ؟ دنیا کى سرگشته‏ات ساخت و چسان به دام فریبت انداخت ؟ با خفتنگاههاى پدرانت که پوسیدند ؟ یا با خوابگاههاى مادرانت که در خاک آرمیدند ؟ چند کس را با پنجه‏هایت تیمار داشتى ؟ و چند بیمار را با دستهایت در بستر گذاشتى ؟ بهبود آنان را خواهان بودى ، و دردشان را به پزشکان مى‏نمودى . بامدادان ، که دارویت آنان را بهبودى نداد ، و گریه‏ات آنان را سودى . بیمت آنان را فایدتى نبخشید ، و آنچه خواهانش بودى به تو نرسید ، و نه به نیرویت بیمارى از آنان دور گردید . دنیا از او برایت نمونه‏اى پرداخت ، و از هلاکتجاى وى نمودارى ساخت . دنیا خانه راستى است براى کسى که آن را راستگو انگاشت ، و خانه تندرستى است آن را که شناختش و باور داشت ، و خانه بى نیازى است براى کسى که از آن توشه اندوخت ، و خانه پند است براى آن که از آن پند آموخت . مسجد محبان خداست ، و نمازگاه فرشتگان او ، و فرود آمد نگاه وحى خدا و تجارتجاى دوستان او . در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند . چه کسى دنیا را نکوهد حالى که بانگ برداشته است که جدا شدنى است ، و فریاد کرده است که ناماندنى است ، گفته است که خود خواهد مرد و از مردمش کسى جان به درنخواهد برد . با محنت خود از محنت براى آنان نمونه ساخت ، و با شادمانى‏اش آنان را به شوق شادمانى انداخت . شامگاه به سلامت گذشت و بامداد با مصیبتى جانگداز برگشت ، تا مشتاق گرداند و بترساند ، و بیم دهد و بپرهیزاند . پس مردمى در بامداد پشیمانى بد گوى او بودند و مردمى روز رستاخیز او را ستودند . دنیا به یادشان آورد ، و یادآور شدند . با آنان سخن گفت و گفته او را راست داشتند . و پندشان داد ، و از پند او بهره برداشتند . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

نخستین پرچم کجا بر افراشته شد؟

 

نخست باید بدانیم پرچم چیست. پرچم  نماد یا نشانی است که از پارچه درست شده.

پرچم را حمل می کنند یا در جایی بر می افرازند و یا با ان علامت میدهند. استفاده از پرچم برای علامت این نکته نیز هست که نشان دهند به فلان کشور یا سازمان تعلق دارند.

ظاهرا اندیشه داشتن پرچم در میان شکارچیان و جنگجویان قدیم پیدا شد چون می خواستند به این وسیله دوست و دشمن از یکدیگر متمایز گردد و نیز با ان اعلام کنند که هنگام جنگ یا صلح فرا رسیده است. به احتمال زیاد پرچم های نخستین از پوست حیوانات یا پر پرندگان درست شده بود.

در مصر باستان سربازان تیری که بر سر ان تصویری فلزی از پرنده حیوان و یا دیگر چیزها نصب شده بود داشتند.

نخستین پرچم های پارچه ای را چینیان و هندیان ساکم در مناطق شرقی کشورشان ساختند.

می گویند چینیان 1100 سال پیش از میلاد پرچم داشتند. سربازان رومی نیز از همان اوایل از تیر هایی با تصویر حیوانات به عنوان پرچم استفاده می کردند سپس انها نیز پرچمهای پارچه ای به کار بردند.

در قرون وسطی همه نوع پرچم در اروپا متداول بود. سربازان صلیبی در جنگهای مذهبی شان پرچم داشتند. اشراف و خاندانهای سلطننتی نیز پرچمی با نشانی ویزه داشتند که خاندانشان را مشخص می کرد.

گویا کهن ترین پرچم ملی از ان کشور دانمارک باشد که زمینه ای قرمز دارد و صلیبی سفید رنگ بر روی آن نقش بسته است. گفته می شود که این پرچم در 1219 میلادی درست شد.1

 

1_ پرچم در ایران و اسلام- در ایران درفش کاویان معروف است. کاوه شورشگری علیه ستم ضحاک آن را از چرم پاره ساخت و مردم را به یاری فریدون فرا خواند. در دوره کورش بیرقی سفید با نقش عقاب زرین به کار می رفت.

پرچم در دوره حکومت اسلامی نیز اهمیتی بسزا داشت. در زمان پیامبر اسلام(ص) پرچم را لوا علم و نیز رایت می خواندند. امویان بیرق سفید و شیعیان بیرق سبز داشتند.(م)

 

پایان

نوشته کامپیوتری_ سید مصطفی سیدی

بر گرفته از کتاب به من بگو چرا ج 10      




سید مصطفی سیدی ::: شنبه 87/6/16::: ساعت 5:48 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 63


بازدید دیروز: 63


کل بازدید :979308
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<