سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که پى چاره‏هاى گونه‏گون تازد ، چاره‏جویى کار او را نسازد . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

بیش بودی پول(تورم) چیست؟

 

بیش بودی پول یا تورم یعنی افزایش بی تناسب مقدار پول رایج در یک کشور یا افزایش بی تناسب اعتبارات بازرگانی.

مردم هعادی تجارتخانه ها و شرکتهای بازرگانی همه خریداران (کالا) و (خدمات) هستند. تورم هنگامی پیش می آید که مردم پول را زودتر از تولید کالا خرج می کنند یعنی عرضه پول در بازار بمراتب بیشتر است تا عرضه کالا. بنابر این چمن قیمت کالا ها بالا می رود قدرت خرید پول کم تر می شود.

تورم پدیده ای است که هر چه قدر هم که علل پیدایش ان را بشناسیم قادر نخواهیم بود مانع رخ دادنش بشویم. گاهی دولت را به علت خرید های زیادش ملامت می کنند که با این عمل خود تورم ایجاد می کند. همین گونه مخارج بی رویه خانواده ها نیز عامل تورم است. حوادث ناشی از جنگ ها همهمین طور. پس بر اثر تورم توان خرید پول کشور ضعیف می شود و مثلا با یک دلار امروزی کالای کمتری در مقایسه با روز های گذشته به دست می اید. در نتیجه مردم یورش می اورند که تا کالا گران تر نشده است پول خود را به کالا تبدیل کنند. بنابر این تقاضا اوج می گیرد یعنی همه می خواهند پول خود را  در تهیه فراورده ها ماشین الات ملک کارخانه و دیگر چیز ها به مصرف برسانند.

نتیجه دیگری که بر این جریان مرتبط می شود این است که نیاز روز افزونی به کارگر احساس میگردد. حجم در امد مردم نیز بالا می رود. بازرگانان هم که در فروش کالا های خود رونقی نمی بینند برای توسعه کار خود به وام گرفتن از بانکها روی می اورند.

کسانی که از تورم زیان می بینند که پول خود را ذخیره می کنند( و همین طور کسانی که پولشان را به دیگران وام داده اند). کارمندانی که حقوق ثابت دارند و بازنشتگان نیز در شمار زیان برانند.

دولتهایی که تصمیم می گیرند بیش بودی پول را مهار کنند نخست در جستجوی یافتن علل آن بر می آیند. اگر به تشخیص درست برسند کار سامان می گیرد و گرنه مشکلی حل نخواهد شد.

 

پایان

نوشته کامپیوتری _ سید مصطفی سیدی

بر گرفته از کتاب به من بگو چرا ج    10

 




سید مصطفی سیدی ::: پنج شنبه 87/6/14::: ساعت 5:23 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 117


کل بازدید :981117
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<