سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بسیار یاد مرگ کند، خداوند دوستش خواهد داشت . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

mostafa good

به نام خدا

 

ابشار  نیاگارا چگونه پدید امد؟

 

ابشار نیاگارا  در 26 کیلومتری شهر بوفالو در ایلت نیو یورک در مسیر رودخانه نیاگارا واقع شده است.

رودخانه نیاگارا از دریاچه ایری جریان می یابد از چهار دریاچه بزرگ می گذرد و پس از طی 56 کیلومتر در مرز امریکا و کانادا به دریاچه انتاریو می ریزد. این رودخانه در نیمه راه خود با امواجی خروشان از ارتفاع 51 متری فرو می ریزد که انجا را ((ابشار نیاگارا)) گویند.

این ابشار را جزیره ای به نام گوت به دو بخش تقسیم کرده است به گونه ای که در بخش خاک  کانادا ابشار موسم به هرسشو (نعل اسب) را پدید اورده و در خاک امریکا ابشار امریکا را. 95 درصد از ابهای این ابشار که چیزی حدود 320 میلیون لیتر در دقیقه است از هرسشو که مانند یک نعل اسب منحنی است فرو می ریزد.

ابشار نیا گارا از نظر زمین شناسی پدیده ای جوان تلقی  می شود زیرا عمرش فقط به 10 تا 12 هزار سال می رسد. در (عصر یخبندان) سراسر منطقه ای که اکنون (نیاگارا) خوانده می شود پوشیده از یخ بود. بمرور که یخها اب شدند دریاچه ایری شکل گرفت. با پر شدن و سر رفتن این دریاچه گذرگاهی به سمت شمال بازش شد که رودخانه نیاگارا را پدید اورد.

رودخانه هم چنان که به سوی شمال پیش می رفت به (تنده) ای رسید کهبر فرازش صخره های اهکی قرار داشت. فرو ریختن اب از ان تنده سرذ اغاز تکوین ابشار نیاگارا

گردید.

از ان زمان به بعد فشار ریزش اب پیوسته قسمتی از صخره ها را میساید و در نتیجه ابشار از جای نخستین خود عقب نشینی می کند. اکنون ابشار حدود 11 کیلومتر از جای نخستین خود پس رفته است!

نخستین گزارشی که درباره ی این ابشار در دست است به سال 1683 باز می گردد که توسط یک پوینده و کشیش فرانسوی به نام پدر لوئی هنپن نگاشته شده است. وی در 1678 به همراه فرانسوی دیگر به نام سیرودلاسل در یک گروه پوینده در (دنیای جدید) از ابشار دیدن کرد.

بر ابشار نیگارا چه در طرف کانادا و  چه در طرف امریکا نیرو گاههای عظیم تولید برق نصب کرده اند و از انها تا مسافتی دور یعنی 560 کیلومتر برق را به شهر هدایت می کنند.

 

  پایان

نوشته کامپیوتری _ سید مصطفی سیدی

بر گرفته از کتاب به من بگو چرا ج 10 




سید مصطفی سیدی ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 9:0 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 43


بازدید دیروز: 63


کل بازدید :979288
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<