سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش نه پشتى تا سوارش شوند و نه پستانى تا شیرش دوشند چنان زى که در تو طمع نبندند . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

نکات علمی

 

فیثاغورس کیست؟

 

در یونان با ستان مردان بسیار بزرگی پرورش یافتند. از جمله انان مردی به نام فیثاغورس بود که در قرن ششم پیش از میلاد می زیست.

وی هم رهبر دینی بود هم ریاضی دان و هم فیلسوف. ولی به دلیل افکاری که داشت مجبو به ترک یونان و اقامت در جنوب ایتالیا گردید.

اکنون ببینیم برخی از افکار غیر عادی فیثاغورس چه بود.

او معتقد به تناسخ بود یعنی باور داشت که روح پس از مرگ انسان اگر به بهشت نرود دوباره بر می گردد و در جسم انسان یا حیوانی دیگر حلول می کند. بر پایه این عقیده پیروان فیثاغورس نه حیوانات را قربانی می کردند و نه از گوشتشان می خوردند. فیثاغورس معتقد به فناپذیری روح ادمی بود.

پیروان فیثاغورس را فیثاغورسیان می خوانند. اینان در رفتار خود به مقررات سخت دیگری پایبند بودند مثلا سکوت اختیار می کردند و شراب نمی نوشیدند.

شاید به نظر برخی پاره ای از این افکار بی معنا باشد ولی فراموش  نکنیم که فیثاغورس سهم مهمی در پیشبرد  دانش بشر هم داشته است.

فیثاغورس اهمیت ویزه ای برای عدد قائل بود و ان را عامل شکل دهنده همه چیز می دانست. در موسیقی   وی کشف کرد  که هر یک از الحان گوناگون نسبت عددی معینی به طول زهها و تار ها دارد پس هماهنگی الحان با نسبت عددی مشخص می شود . او از این مطلب نظریه هارمونی را عرضه داشت و جهان را به علت نظم و  هماهنگیش کسموس (به زبان یونانی  یعنی نظم و هماهنگی) خواند.

وی همچنین معتقد بود که عدد نخستین اصلی است که تمام جهان بر ان استوار است.

فیثاغورسیان نظریه ای هم درباره منظومه شمسی داشتند که تقریبا درست بود. انها زمین را کروی می دانستند و می گفتند که بر گرد مر کز اتشین خود می چرخد. یکی از درسهای فیثاغورس به قضیه عروس(theorem of the birde) شهرت دارد( در مثلث قائم الزاویه مربع وتر مساوی است با حاصل جمع مربع دو ضلع دیگر).

پایان

نویسنده کامپیوتری_ سید مصطفی سیدی




سید مصطفی سیدی ::: شنبه 87/6/2::: ساعت 1:42 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 38


بازدید دیروز: 64


کل بازدید :979347
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<