سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با خاموش بودن بسیار ، وقار پدیدار شود و با دادن داد دوستان فراوان گردند و با بخشش بزرگى قدر آشکار گردد و با فروتنى نعمت تمام و پایدار ، و با تحمل رنجها سرورى به دست آید و به عدالت کردن دشمن از پا در آید . و با بردبارى برابر بى خرد ، یاران بسیار یابد . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

نکات علمی

 

کوچکترین کشور در جهان کجاست؟

 

منظور از ما از (کشور) جایی است که دولتی مستقل با سرزمینی مشخص دارد  و بدون مداخله دیگران امور خود را اداره می کند.

کوچکترین کشور در جهان شهر واتیکان واقع در قلب کشور ایتالیاست با مساحتی کمتر از نیم کیلومتر. انجا محل حکمرانی دولت کلیسای کاتولیک است.

پاپ که رئیس شهر واتیکان است از طریق یک فرماندار غیر مذهبی فرمان می راند.

شهر واتیکان برای خود پرچم اداره پست ایستگاه راه اهن و پول رایج ویزه دارد. همچنین دارای ایستگاه رادیویی و شبکه مخابرات تلفنی است. بودجه این کشور از کمک هایی تامین میشود که کاتولیکها در سراسر جهان پرداخت می کنند. در شهر واتیکان (اقامتگاه پاپ) تفرجگاه ها و کلیسای معروف به باسلیک(سن پتر) جلب توجه می کند. کتابخانه واتیکان عمارت مستقلی است که از بزرگترین کتابخانه های جهان به شمار می اید.

شهر واتیکان با دیگر کشور های جهان روابط سیاسی برقرار می کند و از انها  نمایندگان رسمی می پذیرد.

در گذشته یعنی از میانه قرن هشتم به بعد پاپ کم کم سلطه سیاسی خود را در بخش وسیعی از ایتالیای مرکزی گسترد. در 1859 این بخش از خاک ایتالیا که حدود 420000 متر مربع بود به عنوان ایتالهای پاپی نامگذاری شد. با این وصف در 1870 پس از سقوط ناپلون سربزان ایتالیایی شهر رم را اشغال و انجا را پایتخت اعلام کردند و در نتیجه همه (ایتالتهای پاپی) به قلمرو کشور ایتالیا ملحق گردید. ولی این اقدام با اعتراض شدید پاپ روبرو شد که در واقع سرزمینش را از چنگش در اورده بودند.

اعتراض پاپ همچنان ادامه یافت تا در سال 1929 معاهده لاتران میان پاپ و دولت ایتالیا به امضا رسید که بر اساس ان در برابر زمینهای از دست رفته قرار شد شهر واتیکان به عنوان کشور مستقل پاپ پدید اید.

نوشته کامپیوتری_ سید مصطفی سیدی

 

cochektarin keshvar


سید مصطفی سیدی ::: پنج شنبه 87/5/31::: ساعت 5:24 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 59


بازدید دیروز: 46


کل بازدید :980709
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<