سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] بسا کسى که با نعمتى که بدو دهند . به دام افتد ، و با پرده‏اى که بر گناه او پوشند فریفته گردد ، و با سخن نیک که در باره‏اش گویند آزموده شود ، و خدا هیچ کس را به چیزى نیازمود چون مهلتى که بدو عطا فرمود . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

چرا گیاهان رو به نور آفتاب می کنند؟

 

اگر گیاهان رو به نور آفتاب نکنند هرگز تغذیه نمی شوند و دیگر توان زنده ماندن نخواهند داشت.

برگ درخت غذا می سازد غذایی که به شکل قند به سراسر گیاه می رسد. برگ دارای ماده ی سبز رنگی است موسوم به کلروفیل و همین ماده است که در برابر نور قند برای گیاه می سازد.

 فرایند تولید غذا بدین شیوه را نور ساخت(فتوسنتز) گویند. فتوسنتز یعنی(ترکیب به کمک نور).

بنابراین در می یابید که چرا گیاه باید برگهایش را رو به نور کند. ولی چگونه؟ گیاه شناسان می گویند که گیاه موجودی نورگرا(فتو تراپیک) است یعنی همیشه دوست دارد خود را به نور برساند بدین ترتیب

در یاخته های گیاه ماده ای به نام اکسین نهفته است. این ماده گونه ای (هرمون گیاهی) است که در ریه بن ساقه و برگها وجود دارد  و عامل رشد گیاه است. آکسین یا هرمن رشد گیاه خود را از نور کنار می کشد. از این رو هنگامی که طرفی از گیاه از نور دور بماند آکسینها در یاخته های ساقه ای گرد می آیند که از نور بی بهره مانده است. در نتیجه آکسینها به یاخته های بی بهره از نور رشد سریع تری می بخشند تا یاخته هایی که رو به نور دارند. خم شدن گیاه به سمت نور به علت متمرکز بسیار آکسین در طرف تاریک آن و کشیده شدن یاخته هاست.

تصور ما در باره گیاه هرگز این نیست که آن را موجودی متحرک بدانیم زیرا حرکت گیاه ان چنان کند است که اصلا به چشم نمی آید. اما اگر فیلمی از آن تهیه کنیم و سپس فیلم را با سرعت زیاد نمایش دهیم خواهیم دید چگونه برگها گلها و ساقه هایش پیوسته در حال حرکت اند حتی اگر هیچ بادی هم بر آنها نوزد.

با وجود این برخی از گیاهان حرکتی سریع دارند. مثلا یک بوته خیار یا کدو ظرف ده دقیقه برگرد ریسمانی  که آن را نگاه داشته است یک دور کامل می زند.

 

پایان

نوشته کامپیوتری _ سید مصطفی سیدی

برگرفته از کتاب به من بگو چرا _ ج 10   

    yorhnvqr2gtqnbfa5j28.jpg




سید مصطفی سیدی ::: شنبه 87/6/23::: ساعت 10:50 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 31


بازدید دیروز: 73


کل بازدید :980589
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<