سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با درد خود بساز چندانکه با تو بسازد . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

پرتقال در کجا یافت شد؟

 

بر اساس مدارک موجود دست کم از چهار هزار سال پیش پرتقال در چین وجود داشته است!

درخت پرتقال بر دو نوع است ترشمزه و شیرین. در اروپا نخست پرتقال ترشمزه (نارنج) کشت شد و این درخت ره آورد بربر ها بود که در حوالی قرن نهم به جنوب اسپانیا و سیسیل تاختند.

بربرها در قرن یازدهم دیگر سلطه خود را بر همه کشور های مغلوب استوار کرده بودند. آنها نارنج و درختان دیگری را در آنجا کشت کردند. کشت نارنج در جنوب ارپا بشدت رواج یافت تا قرن پانزدهم که بر اثر توسعه بازرگانی با شرق پرتقال هم به اروپا وارد شد. نارنج یک درخت زینتی و دارای عطر خاص است و بیشتر پرتقال را روی آن قلمه می زنند.

در اوایل پرتقال یک میوه اشرافی بود که فقط به ثروتمندان اختصاص داشت پادشاه و اعیانو اشراف بهای سنگینی برای آن می پرداختند و درختش را در باغهای خود می کاشتند.

در کشور هایی که سرما بیشتر است درختان ظریفی چون مرکبات در فصل سرمای زمستان می خشکند. از این رو گرمخانه هایی به نام (نارنجستان) می سازند تا در زمستان درختان مرکبات را در آنجا نگه بدارند. درخت مرکبات را در تغارهای چوبی کشت می کنند و تابستانها آنها را در فضای بیرون و زمستانها پشت شیشه و در گرمخانه ها نگه می دارند. هر چند که در زمستان هوا بسیار سرد می شود ولی درخت در درون این گرمخانه ها بخوبی شکوفا می گردد.

آیا می دانید هنگامی که کریستف کلمب رهسپار دنیای جدید (نیمکره غربی) شد هسته های پرتقال و بسیاری دیگر از مرکبات را همراه خود به آنجا برد؟ هسته ها را در جزیره هیسپانیولا(بین کوبا و پرتوریکو) کاشتند. درخت مرکبات در آب و هوایز مدارگانی جزایر هند غربی و نیز در جایی که امروز فلوریدا خوانده می شود به عمل آمد.

هندی شمردگان در امریکا میوه مرکبات را می خوردند و در سفر های خود هسته آنها را به جاهای دیگر می پراکندند. بدین گونه درختان بساری به حالت وحشی رشد کردند و گسترش یافتند.

اکنون ایالات متحده امریکا در تولید  مرکبات سر آمد کشور های دیگر است. ایالات فلوریدا بیشترین مرکبات را داراست و از هر جای دنیا پرتقال را بیش از انواع مرکبات تولید می کند.

در ایران نیز پرتقال از کشور های شرقی آسیا وارد شد و به وسیله پیوند انواع مختلفی از آن به دست آمد.

 

پایان

نوشته کامپیوتری_ سید مصطفی سیدی

برگرفته از کتاب به من بگو چرا _ ج 10    

 

 




سید مصطفی سیدی ::: جمعه 87/6/22::: ساعت 5:48 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 37


بازدید دیروز: 46


کل بازدید :980641
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<