سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش برای آنکه بدان عمل می کند، مایه رشد است . [امام علی علیه السلام]

mostafa good

به نام خدا

 

چرا پلهای تونلی و سر پوشیده می ساختند؟

 

در گذشته پلهای سر پوشیده بسیاری در امریکا ساخته شده بود. ولی امروزه از انها جز معدودی باقی نمانده است. ای پلها اینک مایه جلب سیاحتند.

در قدیم از سواحل اقیانوس اطلس گرفته تا رود اهایو همه جا پلهای سر پوشیده به حالت تونل مربعی با سقف نوک تیز جلب نظر می کرد. چرا این گونه پل ها را می ساختند؟

برخی می گویند پلهای تونلی برای آن بود که اسب هنگام عبور از آن چشمش به آب زیر پایش نیفتد و نرمد. برخی دیگر می گویند این پل ها برای محافظت عبور کنندگان در هوای سخت و نامساعد بود. ولی حقیقت این است که پل سقف دار برای آن می ساختند که خود پل از اسیب شرایط جوی در امان بماند و زود نپوسد. اکنون پس از گذشت زمانی از یکصد سال هنوز برخی از آنها بر جای خود استوار مانده اند.

بسیاری از پلهای سقف دار را خراب کرده اند تا جاده ای برای شاهراههای جدید بسازند. اما برای آن دسته از پلهایی که باقی مانده اند سازمانی به نام (انجمن حفاظت پلهای سقف دار) تاسیس شده است و بسیاری از ایالات به آنها جنبه تاریخی داده و در نگهداریشان بسی می کوشند.

اکنون که سخن از پلهای غیر عادی به میان آمد شایسته است به دو پلی که جالب ترین این پلهاست – که البته سر پوشیده هم نیست- نیز اشاره کنیم

یکی لندن بریج است که نخست بر روی رودخانه تمز از سنگ بنا گردید و بتدریج بر فراز آن چندان خانه و مغازه از چوب ساخته شد که سراسر پل را پوشاندند اما این ساختمانها بر اثر یک آتش سوزی از بین رفتند. لندن بریج تا  1831 بر پا بود ولی بعدا پل جدیدی جای آن را گرفت.

پل دیگر که باز وضعی غیر عادی دارد زیرا از فقدیم مردم روبی آن زندگی می کنند پل پونته وکیو است که در 1345 میلادی بر فراز رود آرنو در (فلورانس) ایتالیا ساخته شد و هنوز هم ردیف خانه ها بر روی آن مشاهده می شود. این پل حتی از جنگ جهانی دوم نیز جان سالم به در برد. بیشتر خانه ها اکنون به مغازه تبدیل شده اند. مغازه های طلا و نقره فروشی آن از قرن شانزدهم تا کنون دایر هستند.

 

پایان

نوشته کامپیوتری _ سید مصطفی سیدی

بر گرفته از کتاب به من بگو چرا ج 10
 




سید مصطفی سیدی ::: یکشنبه 87/6/17::: ساعت 9:2 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 14


بازدید دیروز: 117


کل بازدید :981130
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<