سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا یک خوردن که مانع شود لذّت از خوردنیها را بردن . [نهج البلاغه]

mostafa good

به نام خدا

 

بورس چیست؟

 

((اوراق سهام)) و ((اوراث عرضه)) اسناد بها داری به شمار می روند که بازرگانان انها را برای فراهم اوردن پول به عموم می فروشند. چون برای شروع یک کار مهم یا ایجاد یک به پول فراوانی نیاز است برای تهیه این پول یک شرکت بازرگانی هزاران و گاهی میلیونها سهم به مغعرض فروش می نهد.

وقتی کسی سهامی از یک کار خانه را می خرد به میزان سهامی که دارا شده است مالک ان می شود. مالک نیز انتظار دارد سودی بابت سهام خود از محل در امد ان کارخانه دریافت کند. الته سود سهام سال به سال متفاوت است و این تفاوت بستگی به وضع بازار و فعالیت کارخانه در طول سال پیش دارد.

سهام بر دو گونه است_ سهام عادی و سهام ممتاز.

دارنده سهام عادی حق دارد در جلسه سهامداران برای انتخحاب مدیران کارخانه شرکت کند و رای بدهد.

اما دارنده سهام ممتاز از حقوق ویزه ای بر خوردار است که سهامدار عادی از ان محروم است. سودی که به سهام ممتاز تعلق می گیرد به نرخ معینی است در حالی که سود سهام عادی تابع خوب یا بد کار کردن شرکت است. هر گاه شرکتی بر چیده شود نخست پول صاحبان سهام ممتاز پرداخت می شود و سپس اگر چیزی باقی ماند میان صاحبان سهام عادی تقسیم می گردد.

معمولا سهام یا قرضه را از سرمایه گذار دیگری می خرند و چون می فروشند باز به سرمایه گذار دیگری می فروشد. جایی که این خرید و فروش انجام می گیرد به نام بورس و یا بازار سهام معروف است.

معامله یسهام و قرضه به  وسیله دلال صورت می گیرد یعنی کسی که برای سرمایه گذار فعالیت می کند تا در بازار خوبی برایش اوراق سود بخشی جستجو کند. ارزش این اوراق بهادار پیوسته در نوسان است و به دلایلی چند مانند وضع کارکرد شرکت یا اوضاع عمومی اقتصادی ترقی و تنزل می یابد.

 

پایان

نوشته کامپیوتری_ سید مصطفی سیدی

بر گرفته از کتاب _ به من بگو چرا_ ج     10

 




سید مصطفی سیدی ::: جمعه 87/6/15::: ساعت 5:56 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 25


بازدید دیروز: 63


کل بازدید :979270
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<